неділя, 1 листопада 2015 р.

Позакласний захід з хімії на тему: Весела хімія
Мета заходу: розвивати пізна­вальну активність, логічне мис­лення, комунікативну та соціальну компетентності учнів; формувати вміння застосовувати знання в не­стандартних ситуаціях; виховувати інтерес до вивчення предмета.
Форма проведення: гра-конкурс.
Хід заходу
(Звучить пісня "Хімія" у виконанні Насті Маркової.)
Ведучий 1. Тільки сьогодні, тільки зараз на грі-конкурсі «Весела хімія» ви станете свідками розіграшу тисячі гривень у місцевій валюті (показує шоколадку, обгорнуту папером, на якому написано 1000).
Але перш ніж відбудеться гра, давайте дізнаємось, як бути тим, хто не хоче вивчати хімію.
ЗАДАЧА № 1
   Чи можна вивчати хімію, прогулюючи уроки, лежачи на дивані, ласуючи смачними бабусиними пиріжками, та ще вкрившись при цьому тепленькою ковдрою з головою?
   Відповідь. Можна. Хімія супроводжує нас скрізь, в тому числі і під ковдрою. Якщо вкритися ковдрою з головою і при цьому не забувати регулярно дихати, то через деякий час весь кисень, що містився в повітрі, перетвориться у вашому організмі на вуглекислий газ. Щоб ви не задихнулися, вам доведеться швиденько вилізти з-під ковдри і побігти до школи, в хімічний кабінет, де завжди так багато свіжого повітря.
ЗАДАЧА № 2
   Що таке хімія? Кому вона така отруйна і важка потрібна? Для чого вона захаращує ваш мозок якимись формулами та рівняннями?
   Відповідь. Мавпа, наприклад, знає, що натуральний банан – це смачно і корисно, а восковий муляж банана їсти не можна. Таким чином навіть тварини пізнають оточуючий світ. Людині теж потрібно вірно орієнтуватися в оточуючому її світі, ось чому корисно вчитися, в тому числі і хімії.
ЗАДАЧА № 3
   Вася придбав порцію морозива. Бачить: назустріч чимчикує Петрик. Вася негайно заховав морозиво в кишеню. За той час, коли Вася і Петрик поговорили про те, про се, у Васі морозиво розтало і потекло прямо в нові джинси. Чи можна назвати те, що трапилося із морозивом і джинсами, фізичними явищами, а Васю і Петрика друзями?
   Відповідь. Можна. Морозиво було тверде і холодне, а стало рідке і тепле. Джинси були нові і сухі, а стали брудні і мокрі. Однак, якщо Вася додумається зняти джинси, викрутити їх, зібрати рідину у склянку і знову її заморозити, то рідина замерзне, ставши твердим і холодним морозивом. А якщо у Васі вистачить розуму випрати і випрасувати джинси, то вони знову стануть сухими і приємними. Будемо сподіватися, що, можливо, і мама нічого не помітить. І, нарешті, ніхто не дізнається, що Вася – маленький «жаднюга», а Петрик  - не справжній друг, бо чому він робив вигляд, що не помічає явищ, які відбувалися в кишені Васі? Запам’ятай! Морозиво – фізичне тіло, яке краще за все зберігається в холодильнику, а не в кишені джинсів.
ЗАДАЧА № 4
   На першому уроці хімії учитель сказав Васі: «Ніколи не куштуй речовини, які знаходяться в хімічному кабінеті школи!». Вася зробив вигляд, що він цього не чув і заліз язиком в пляшку з сульфатною кислотою. В результаті язик спочатку розпух, потім вкрився пухирями, потім сильно почорнів і, нарешті, відвалився. Васі було дуже боляче, але попросити учителя повторити ще раз те, що він мав запам’ятати на першому уроці, Вася вже не міг. Чи можна вважати Васю хіміком за умови, що він не знає властивостей сульфатної кислоти?
   Відповідь. Можна. Тому що Вася навіть ціною втрати свого язика дослідив деякі хімічні властивості сульфатної кислоти. Але Васю не можна віднести до розумних хіміків. Розумні хіміки спочатку вивчають речовини теоретично або консультуються у спеціалістів, а лише потім куштують те, що можна на язик. Завдяки властивостям сульфатної кислоти Вася став тихим і слухняним хлопчиком. Підтверджує це той факт, що язик (фізичне тіло) при взаємодії з кислотою утворив пухирі, почорнів (змінив колір) і відвалився (випав в осад). Запам’ятай! Не будь Васею, спочатку вивчай хімію, а тільки згодом куштуй її на язик.
ЗАДАЧА № 5
   Вася з Петриком, як завжди, бешкетували в шкільній їдальні. Вася насипав у чай Петрику солі, а Петрик у чай Васі тютюну. Вася дуже образився на Петрика і легенько штовхнув його. В результаті на лобі Петрика виросла шишка. Петрик тихенько заплакав так, що його почула мама, яка знаходилася за два км від шкільної їдальні. Що треба зробити з чаєм, щоб мама не дізналася про причину виникнення шишки на лобі Петрика?
   Відповідь. Васі треба негайно очистити чай Петрика від солі і попросити вибачення. Петрику треба негайно очистити чай Васі від тютюну, а потім:
1.     Очистити свої кишені від тютюну.
2.     Кинути палити.
3.     Попросити вибачення у Васі.
4.     Прикласти до шишки холодний лід.
   Якщо ж Вася і Петрик не знають, як очистити чай від солі і тютюну, пропоную звернутися до підручника «Хімія» для 7 класу, розділ «Способи розділення сумішей».
ЗАДАЧА № 6
   Мама почула і побачила по телевізору поради МНС України: «Не довіряйте дітям сірники!». Які хімічні реакції не зможе здійснити Вася після того, як мама довірилася МНС?
   Відповідь. Вася не зможе здійснити жодної реакції горіння:
1.     Він не зможе запалити газ на кухні, і йому доведеться їсти холодний суп на обід.
2.     Він ніяк не зможе закурити, що позитивно вплине на його здоров’я.
3.     Він не зможе спалити свій щоденник, а тому мамі стануть відомі усі його шкільні витівки. 
   Запам’ятай! Якщо мама заховає сірники, ти не сумуй. У мами Петрика немає поганої звички дивитися рекламні паузи по телевізору. Холодний суп можна підігріти на електричній плиті, не користуючись хімічною реакцією горіння. А щоденник не треба спалювати, тому що він - пам’ятник історії!
ЗАДАЧА № 7
   Вася придбав нову авторучку. Під час уроку, коли Вася висів догори ногами на дереві, ручка протекла прямо на джинси і на дерево. Що треба зробити Васі, щоб:
1.     Не сильно забруднити чорнилом дерево.
2.     Не дати мамі здогадатися про факт пропуску уроків.
3.     Отримати від мами Петрика гроші на морозиво.
   Відповідь. Васі потрібно негайно злізти з дерева і відправитися прямо до кабінету хімії. Попросити у вчителя хімії лимонної кислоти і провести реакцію знебарвлювання чорнильних плям. Примусити Петрика вивчити параграф підручника «Значення хімічних реакцій в житті людини». Після цього слово в слово дуетом, прямо на очах враженої Петрикової мами, голосно переказати параграф.
   Педагогічна порада для Васі: «Вася, для більшого ефекту при відповіді Петрика на питання про значення хімічних реакцій в житті людини, розкажи про те, як ви разом з учителем хімії виводили чорнильні плями з твоїх багатостраждальних джинсів».

Ведучий 2. Отже, у нашій грі змагатимуться 4 грав­ці (називає імена). А для підрахунку балів нам потрібні два помічники. (Обираються помічники з числа глядачів)
Ведучий 1. А ви, шановні глядачі, не розслаблюйтеся, бо також зможете ви­грати цінні призи, даючи правильні відповіді на запитання.
І тур
Ведучий 2. Перший тур ми проводимо таким чином: я ставлю запитання, а вам потрібно дати правиль­ну відповідь, за яку ви отримаєте 1 бал.
Запитання:
Гравець 1.
1. Що вивчає хімія?
2. Покажіть, як потрібно налива­ти рідину в пробірку.
3. Як називається речовина, що прискорює хімічну реакцію?
4. Який шар оберігає живі організми на Землі від впливу ультрафіоле­тового випромінювання Сонця ?
5. Якої речовини найбільше в повітрі?
6. H2CO3 — це формула…
Гравець 2.
1. Який метал за н. у. є рідким?
2. Як потрібно класти корок від пляшки з речовиною?
3. Як називається число, що записується перед хі­мічною формулою сполуки й показує кількість молекул?
4. Який елемент утворює суль­фіди?
5. Як називається сполука, що утворюється в резуль­таті взаємодії кисню й водню?
6. H2SO4 — це формула…
Гравець 3.
1. Який газ найлегший?
2. Як треба нагрівати речовини у пробірці?
3. Назвіть речовину, яка становить 21 % по­вітря?
4. Як називаються речовини, до складу яких входять атоми кількох хімічних елементів?
5. Які властивості перелічені: колір, блиск, запах?
6. H2SiO3 — це формула…
Гравець 4.
1. Який газ підтримує горіння?
2. Як потрібно гасити полум’я?
3. Назвіть ім’я Ломоносова.
4. Як називаються складні речовини, до складу яких входить Гідроген і кислотний за­лишок?
5. Який елемент є найпоширенішим у Всесвіті?
6. HNO3 — це формула…
(Помічники рахують  кількість правильних відповідей та оголо­шують, хто отримав найбільше балів.)
Ведучий 1. А зараз пропоную подивитись кілька цікавих дослідів (Хімічні "хамелеони", фараонові змії)

II тур  Ведучий 1. Оголошую другий тур, в якому потрібно дати правиль­ну відповідь із затримкою на одне запитання.
Запитання:
Гравець 1.
1.Назвіть своє ім’я. (Гравець мовчить.)
2.Хто відкрив періодичний за­кон? (Гравець називає своє ім ‘я.)
3.Як називають реакцію, у про­цесі якої із кількох речовин утво­рюється одна?
(Д.  Менделєєв.)
4.Яку допомогу потрібно надати при зупинці дихання? (Сполучення.)
5.Що слід робити, якщо розлили кислоту? (Штучне дихання.)
6.Як ви виконуєте домашнє за­вдання з хімії? (Промити великою кількістю водиі нейтралізувати розчином соди.)
Гравець 2.
1.Назвіть своє ім’я. (Гравець мовчить.)
2.Назвіть речовину, що утво­рюється при взаємодії вуглецю з киснем. (Гравець називає своє ім ‘я.)
3.Яку речовину додаємо до їжі, щоб покращити її смак? (Вуглекислий газ.)
4.Чим обробляють опіки? (Сіль або цукор.)
5.Що ви одержуєте на уроках хімії? (Маззю проти опіків.)
6.Справі - час, а розвагам -… (Знання.)
Гравець 3.
1.Назвіть своє ім’я. (Гравець мовчить.)
2.Який видатний хімік, чий портрет є на чільному місці в кабінеті хімії,  створив пер­шу лабораторію в Росії? (Гравець називає своє ім ‘я.)
3. До якого типу належить реак­ція між складною та простою речо­винами? (М. Ломоносов.)
4.Які умови потрібно створи­ти, щоб загасити полум’я? (Замі­щення.)
5.Що потрібно зробити, якщо обпечешся лугом? (Знизити темпе­ратуру і перекрити доступ кисню.)
6.Що робитимете після закін­чення гри? (Промити опік великою кількістю води і обробити оцтовою кислотою.)
Гравець 4.
1.Назвіть своє ім’я. (Гравець мовчить?)
2.Назвіть речовину, що є солод­кою на смак. (Гравець називає своє ім’я.)
3.Назвіть продукти згоряння де­ревини. (Цукор.)
4.Назвіть свої найулюбленіші страви. (Попіл, вуглекислий газ і вода.)
5.На перерві, готуючись до уро­ку хімії, на парту кладете… (Напри­клад, котлети.)
6.Що ви бажаєте отримати в якості призу? (Підручник, зошит, таблицю Менделєєва.)
(Помічники підраховують кіль­кість відповідей, що співпали, веду­чий оголошує результати.)
Гра з глядачами
(Ведучі по черзі ставлять запи­тання до глядачів, які за правиль­ну відповідь отримують жетони. Троє учнів, у яких буде найбільша кількість жетонів, нагороджують­ся солодкими призами.)
Запитання:
Перекладіть з хімічної мови:
1. Ферумний характер.
2. Перший гість – Аурум, другий – Аргентум, третій -  Купрум – бери сумку та їдь.
3. Щоби друга пізнати треба пуд натрій хлориду з’їсти.
4. Не все те Аурум, що блищить.
5. Білий, як кальцій карбонат.
6. Куй Ферум, поки гарячий.
7. Сказав правди на ламаний купрумний гріш.
8. Хоч у вогонь і аш два о , якби до свого роду.
9. На дурняк і це- аш –три- це-о- о- аш солодкий.
10. Слово Аргентум, а мовчання – Аурум.

III тур
Ведучий 2. Пропоную гравцям третій тур гри. Кожному учаснику ставиться запитання і по черзі да­ються дві відповіді. Потрібно вибра­ти правильну.
Запитання:
1. Який елемент перекладається з грецької як «жовто-зелений»?
1)  Хлор;
2)  Хром.
2. Який метал найлегший?
1)  залізо;
2)  літій.
3. Позитивно заряджені йони — це:
         1)  катіони;
         2)  аніони.
4.  Який газ найлегший?
1)  неон;
2)  водень.
 (Помічники підраховують кіль­кість балів, що є у кожного з грав­ців?)
Пауза - цікаві досліди
Супер-гра
Ведучий І. Кращим гравцем є (на­зиває ім’я гравця), якому я пропо­ную зіграти у супер-гру.
Чорний ящик.
Запитання: 
Монетою була розмінною,
І війн причиною була...
Ми ж звикли до речовини цієї,
У кожнім домі є вона.
Про яку речовину йде мова?
 (Ведучий 2 вітає переможця і вру­чає приз.)
Учитель. Тож зробімо висновок, що навчання із задоволенням та з по­зитивним настроєм завжди при­носить результат.
Цікавий дослід - "Хімічний вулкан"
(Звучить пісня "Хімія" у виконанні Насті Маркової.)